sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

10 sanaa somesta, muistiinpanot

http://bambuser.com/channel/somestage/broadcast/1728494
(esitys alkaa ajassa 25 minuuttia)

Sometime2011 -tapahtuman keynote-esityksen muistiinpanot

Ihminen
  • Ihmiskäsityksemme vaikuttaa siihen, mitä ajattelemme ihmisten kanssa netissä voitavan tehdä ja siihen, mitä ajattelemme tarvittavan ihmisten yhteistoiminnan johtamiseen. Luotetaanko itseorganisoituvaan parviälyyn, vai linjataanko voimakkaasti toiminnan suuntaa.
  • Ihmiskuvamme vaikuttaa siihen, uskommeko ihmisen voivan muokata kohtaloaan; vaikuttaa toimintaympäristöönsä. Vai olemmeko esim. tekniikan käyttöönoton suhteen deterministejä ja fatalisteja.


Yhteys
  • Yhteyksien katkaiseminen on ihmisoikeuksien vastainen teko. Tuore YK:n raportti toteaa internetin kasvaneen ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta olennaiseksi. Valtioiden on taattava kansalaisilleen pääsy netin sisältöihin ja pääsy netin infrastruktuuriin.
  • Kun organisaatiot linjaavat suhtautumisensa sosiaaliseen mediaan, se tarkoittaa sen miettimistä, millaisia yhteyksiä rohkaistaan.
  • Serendipiteetti - Enemmän yhteyksiä, enemmän onnekkaita sattumia, sattumahdollisuuksia (Matti Copelandin ehdottama uudissana)
  • Ideoiden, palvelujen, tuotteiden, brändien, tiedon leviämisessä vertaisten yhteydet toisiinsa, suosittelu


Status
  • Maailmalla on tiettävästi tehty väkivallantekoja sen seurauksena, että miehensä jättänyt nainen on vaihtanut parisuhdestatustietoa Facebookissa
  • Kun Facebook lanseerasi Uutiset vuonna 2006, sitä vastustettiin voimakkaasti. Nyt uutisvirta on useimpien mielestä oivallinen ominaisuus. Ainakin se koukuttaa
  • Jaron Lanier, määrämuoto haitaksi, ”You’re not a gadget”. Lanier kehottaa taistelemaa määrämuotoisia What’s on Your Mind-laatikoita vastaan tuottamalla uniikkimuotoisempaa sisältöä


Avoin
  • Valtioneuvoston periaatepäätös avoimesta datasta
  • Vuotosivustot auttavat vastahakoiset organisaatiot avoimiksi
  • Toimintaympäristö pakottaa organisaatiot avoimemmiksi


Data
  • Sosiaaliset verkostopalvelut aggregoivat käyttäjien dataa, jalostavat sitä ja myyvät tietoa mainostajille. Myös meidän itsemme pitäisi voida koota, yhdistellä ja edelleen luovuttaa omaa asiakkuustietoamme koneluettavassa muodossa tiedontuottajalta toiselle.
  • Brittihallinto on tänä keväänä lanseerannut juuri tähän tähtäävän My Data – hankkeen. Ajatuksena on että asiakkaan on saatava teleoperaattoriltaan oma käyttödatansa jotta hän voi sen perusteella vertailla, minkä operaattorin  asiakkaana juuri hänen on edullisinta olla. (Better Choices: Better Deals)
  • Datakansalainen
  • Euroopan komission kuluttaja komissaari Meglena Kuneva sanoi 2009 ”Data is the new oil”.
  • Personal data - Maailman talousfoorumin katsaus.
  • Kun kaikki tiedonkulku on digitaalista, kaikkea tietoa voidaan yhdistellä – kiinnostavia kysymyksiä päättäjille tulee siitä, miten tietojen siirtelyä ja käyttöä säännellään globaalissa verkostoissa.
  • Sääntely: Tiesitkö, että Facebookin käyttöehdoissa on erikoispykälä saksalaisille?
  • Tuoreimpana DATA-kontroversiona Facebookin kuvatägäys, kasvojentunnistus, ollaanko siinä jo laittoman henkilötiedon julkaisemisen kanssa tekemisissä?


Identiteetti
  • Onko kaikilla suomalaisilla tänä päivänä henkistä liikkumatilaa esiintyä oman ammattikuntansa edustajana netissä?
  • Verkkominän ilmentymät ovat määrämuotoisia ja siksi helposti vertailtavissa. Sosiaalisen median myötä on syntynyt massiivinen mainemittauksen liiketoiminta.
  • Henkilöbrändin  nettinäkyvyys, suosio, on tietysti aivan eri asia kuin todellinen vaikutusvalta.


Maine
  • Maine on se kuva henkilöstä tai organisaatiosta, joka sen lähipiirillä tai asiakkailla kokemukseen perustuen on.
  • Mainetta ei voi luoda annetuilla lupauksillla, vaan vasta lupausten lunastamisella. Maine ansaitaan teoilla, sanovat aiheesta monta  kirjaa kirjoittaneet Pekka Aula ja Jouni Heinonen.
  • Hyvämaineinen henkilö tai organisaatio voi luottaa siihen, että jos tulee paha paikka, on mahdollisuus korjata virheensä ja jatkaa (suhdetta). Jos ei ole minkäänlaista luottamuspääomaa, on suhde hataralla pohjalla.
  • Yksi konkreettinen esimerkki siitä, mitä hyvä maine voi tuoda tullessaan, on asteittainen vaikutuspiirin laajentuminen.  Kun verkostoissa tiedetään, millaisia asioita seuraat ja mistä olet kiinnostunut, sinut saatetaan kutsua mukaan sellaiseen keskusteluun jota et olisi itse huomannut. Pingaaminen on tuttua jo muinaisesta irkistä ja rutiinia muissakin sosiaalisissa verkostopalveluissa.

Ajoitus
  • Ajoitus ratkaisee tuotteiden ja palvelujen menestymisen. Esimerkiksi media-alalla Sanoma on osoittanut edelläkävijyyttä  - Nyt-liite lanseerasi vuonna 2002 nettipäiväkirjat, mutta ei niistä monikaan silloin innostunut. Sanomilla tehtiin 90-luvun lopussa Webortaaseja, mutta niille ei ollut vielä maksajia kun mainostajat eivät olleet siirtyneet verkkoon.
  • Digitaalisen maailman edelläkävijän on osattava säädellä omaa innostumistaan, ettei käy niin, että on polttanut loppuun oman innostuksensa ja siinä vaiheessa, kun valtavirta, myöhäiset omaksujat innostuvat netin mahdollisuuksista.
  • Pitkän hännän takia verkkosisältöjen tuottamistakin voi pitää investointina. Kirjoitan jotain blogiin tänään ja kolmen vuoden kuluttua voi tulla tilanne että se on tosi arvokas linkki ja tuo jonkun odottamattoman hyödyn, tai kontaktin.

Luottamus
  • Hyvämaineisilta verkkopalveluilta odotamme, että noudattavat lakeja. Ovatko lait ajan tasalla, ja voidaanko ne pitää sellaisina, tuo mukaan luottamuksen koko yhteiskuntajärjestelmään
  • Case: Facebookin kasvojentunnistus – EU:n tietoturvayksikkö nyt tutkii
  • Verkossa läpinäkyvyys on osoittautunut oivaksi keinoksi luoda luottamusta. Esimerkiksi Wikipedia-artikkelissa on keskustelusivu, jolla perustellaan artikkelin sisältöä, ja siellä on näkyvillä artikkelin muutoshistoria.
  • WOT, Web of Trust, on tuote, joka valjastaa netin käyttäjien arviointivoiman verkkosivustojen maineen selvittämisessä. Suomalainen palvelu julkisti viime kuussa yhteistyösopimuksen Facebookin kanssa Facebookissa jaettujen linkkien tarkistamisesta.

Vertaisaika
  • Crowdsourcing – joukkovoimalla talkoissa
  • Nettifasilitointi – autettua yhteistyötä
  • Avoin vertaistoiminta
  • Järjestys ilmentää luottamuksen lisääntymistä ja keskusjohtoisuuden ja kontrollin vähenemistä

diat
http://www.slideshare.net/Tuija/10-sanaa-somesta-sometime2011-keynote-sanaassosiaatiot
assosiaatiot
http://www.flickr.com/photos/tuija/5817959384/in/set-72157626803668231
data
https://docs.google.com/document/d/12DCfsAr6sjqcWNWHUn56d2sTWymQcb5-1Cv1D_6MAps/edit?hl=en_US

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti