tiistai 21. kesäkuuta 2011

Räväkkä otsikko ja helppo jakonappi siivittävät artikkelin jakoon Facebookissa

Nopea selvitys Facebookissa jaetuista hallitusohjelmaan liittyvistä teksteistä antaisi ymmärtää, että Facebookissa pääsee jakoon, jos kirjoittaa helpot jakonapit tarjoavalla blogialustalla ja otsikoi räväkästi.

Pyysin Vertaisaika-sivun seuraajia ottamaan ruutukaappauksen Facebookin haulla "hallitusohj" saamastaan tuloksesta. Tuloksessa (kuvat ohessa) on sekä valtamedian nettijuttuja (Yle, Talouselämä, IS ja IL) että blogikirjoituksia. Kommenttien ja FB-jakojen määrä artikkeleissa on tämän jutun kirjoitushetken (tiistai klo 23) tilanne. 

Otokseen päätyi useampi Uuden Suomen blogialustalla julkaistu teksti.

Myös muutama muu blogimerkintä osui haaviin.

Lehdet herkuttelivat otsikoilla.   

Iltasanomat lainasi räväkimpiä jakoon itselleen ja osoitti, että toisen lehden luomasta puheenaiheesta syntyy hyvin keskustelua

Yleltä hakutulokseen osui sekä jaetut mobiiliversio että normisähke, jälkimmäisessä vaikeasti laskettava määrä kommentteja ja 147 FB-jakoa. Otoksen jaetuin teksti oli Iltasanomien uutinen, joka koski samaa sukupuolta olevien adoptio-oikeutta. Kommenttien määrä ei uutisen kontekstista käy ilmi, mutta artikkelia suositteli 6 000 Facebook-käyttäjää. 


Summa summarum: jos haluat juttusi jakoon, otsikoi vetävästi, kirjoita kiinnostavasta aiheesta ja huolehdi että artikkelissasi on helpot jakonapit. Mitä (muita?) johtopäätöksiä te vetäisitte tästä pienestä katsauksesta?





Kommentit:

Vesa Ilola:

Yksi lisäjohtopäätökseni on se että media on päässyt jyvälle verkko- ja vertaisajasta. Mediahubit välittävät huomattavasti enemmän linkkiä eteenpäin kuin yksittäiset blogit.
Mika Marttinen:

Otsikoinnin räväkkyys jutun vetävyyteen ei ole uusi tai yllättävä ilmiö, mutta vilkkaan keskustelun luominen toisen välineen luomasta puheenaiheesta mielestäni on. Esimerkkiotsikoista muuten näkee ainakin jossain määrin, kuinka hyvin jutun kirjoittaja / otsikon laatija tuntee aiheen. Ihan aloitteleva politiikan toimittaja ei osaisi tai uskaltaisi nimetä juttuaan kuten Olli Ainola. Kiinnostava tutkimus - kiitos, Tuija!
Tuija Aalto:

Vesa, mediahubeista todellakin lähtee linkkiä jakoon nykyään. Yahoon tutkimuskeskuksessa analysoitiin muuten tässä hiljattain sitä, kuka sanoo mitäkin kenellekin Twitterissä (Who says What To Whom on Twitter http://research.yahoo.com/pub/3386 . Sen yksi löydös oli että vaikka medialta lähti määrällisesti eniten tavaraa jakoon, pitkäikäisimmät artikkelit olivat kuitenkin bloggaajilta. Tuo Uuden Suomen blogialustan vilkas yhteisöllisyys sekä keskustelussa että jakamisessa verrattuna muihin blogeihin on merkittävää. Usaria kannattaa siis benchmarkata vaikuttavan verkkopresenssin luomisen näkökulmasta.

Mika olen samaa mieltä kanssasi, tuo toisten aiheiden nappaaminen puheenaiheiksi omaan palveluun on uutta, ja voi vain ihailla sitä miten iltapäivälehdet sen tekevät. Siellä puheenaiheistaminen osataan.
Liittyen tähän pieneen selvitykseen, Twitterissä @mrahkonen pohti sitäkin, että toisen lehden nostamasta aiheesta kestelun synnyttämisessä ollaan jo aika lähellä uutisaggregoinnin ideaa. Hänestä on kiinnostavaa, että samat talot, joiden johto paheksuu / pelkää uutisaggregointia, aggregoivat tällä tavalla keskustelua itselleen.

1 kommentti:

  1. Jos haluat facebook- ja twitter-jakonapin Blogspot-blogisi yläreunaan, niin se onnistuu parilla koodinpätkällä. Ohjeet löydät täältä :

    http://tunnekartta.vuodatus.net/lue/2015/02/facebook-ja-twitter-jakonapit-blogspottiin-parilla-koodirivilla

    VastaaPoista