Pyysin Vertaisaika-sivun seuraajia ottamaan ruutukaappauksen Facebookin haulla "hallitusohj" saamastaan tuloksesta. Tuloksessa (kuvat ohessa) on sekä valtamedian nettijuttuja (Yle, Talouselämä, IS ja IL) että blogikirjoituksia. Kommenttien ja FB-jakojen määrä artikkeleissa on tämän jutun kirjoitushetken (tiistai klo 23) tilanne.
Otokseen päätyi useampi Uuden Suomen blogialustalla julkaistu teksti.
- Jussi Suutarla, Hallitusohjelma on kommunistinen kyhäelmä 17 kommenttia, 330 FB-jakoa.
- Terhi Koulumies, Kommentteja hallitusohjelmaan? 46 kommenttia, 61 FB-jakoa
- Osmo Soinivaara: Poimintoja hallitusohjelmasta 45 kommenttia, 56 FB-jakoa
- Jussi Saramo, Hallitusohjelman hyvät ja huonot puolet 33 kommenttia, 54 FB-jakoa
Myös muutama muu blogimerkintä osui haaviin.
-
Petteri Järvinen, Hallitusohjelma vahvistaa pakkoruotsia ja tuo ruuhkamaksun? 11 kommenttia, ei FB-jakotietoa
-
Jussi Ahokas ja Lauri Holappa, Talouspuhetta hallitusohjelmasta, ei kommentteja, ei FB-jakotietoa
-
Kim Viljanen, Hallitusohjelma digitaalisen luovuuden näkökulmasta, ei kommentteja, ei FB-jakotietoa
-
Anna Kontula, Hallitusohjelmasta, 31 kommenttia, ei FB-jakotietoa
- Anne Rongas, Poimintoja hallitusohjelman koulutuspoliittisesta osasta, 2 kommenttia, ei FB-jakoja
Lehdet herkuttelivat otsikoilla.
- Talouselämä, Olli Ainola, Leniniläinen talousohjelma vie kokoomukselta hampaat suusta 43 kommenttia, 1111 FB-jakoa
- Aamulehti.fi Kristilliset runnoi hallitusohjelmaan aborttipykälän, vaikeasti laskettava määrä kommentteja, 320 FB-jakoa
Iltasanomat lainasi räväkimpiä jakoon itselleen ja osoitti, että toisen lehden luomasta puheenaiheesta syntyy hyvin keskustelua
- Iltasanomat.fi: AL: Kristilliset runnoi aborttipykälän hallitusohjelmaan 123 kommenttia, 499 FB-jakoa ja Talouselämä: Hallitusohjelma kuin Leninin kynästä 89 kommenttia, 201 FB-jakoa.
Yleltä hakutulokseen osui sekä jaetut mobiiliversio että normisähke, jälkimmäisessä vaikeasti laskettava määrä kommentteja ja 147 FB-jakoa. Otoksen jaetuin teksti oli Iltasanomien uutinen, joka koski samaa sukupuolta olevien adoptio-oikeutta. Kommenttien määrä ei uutisen kontekstista käy ilmi, mutta artikkelia suositteli 6 000 Facebook-käyttäjää.
Summa summarum: jos haluat juttusi jakoon, otsikoi vetävästi, kirjoita kiinnostavasta aiheesta ja huolehdi että artikkelissasi on helpot jakonapit. Mitä (muita?) johtopäätöksiä te vetäisitte tästä pienestä katsauksesta?
Kommentit:
Vesa Ilola:
Yksi lisäjohtopäätökseni on se että media on päässyt jyvälle verkko- ja
vertaisajasta. Mediahubit välittävät huomattavasti enemmän linkkiä
eteenpäin kuin yksittäiset blogit.
Mika Marttinen:
Otsikoinnin räväkkyys jutun vetävyyteen ei ole uusi tai yllättävä ilmiö,
mutta vilkkaan keskustelun luominen toisen välineen luomasta
puheenaiheesta mielestäni on. Esimerkkiotsikoista muuten näkee ainakin
jossain määrin, kuinka hyvin jutun kirjoittaja / otsikon laatija tuntee
aiheen. Ihan aloitteleva politiikan toimittaja ei osaisi tai uskaltaisi
nimetä juttuaan kuten Olli Ainola. Kiinnostava tutkimus - kiitos,
Tuija!
Tuija Aalto:
Vesa, mediahubeista todellakin lähtee linkkiä jakoon nykyään. Yahoon
tutkimuskeskuksessa analysoitiin muuten tässä hiljattain sitä, kuka
sanoo mitäkin kenellekin Twitterissä (Who says What To Whom on Twitter http://research.yahoo.com/pub/3386
. Sen yksi löydös oli että vaikka medialta lähti määrällisesti eniten
tavaraa jakoon, pitkäikäisimmät artikkelit olivat kuitenkin
bloggaajilta. Tuo Uuden Suomen blogialustan vilkas yhteisöllisyys
sekä keskustelussa että jakamisessa verrattuna muihin blogeihin on
merkittävää. Usaria kannattaa siis benchmarkata vaikuttavan
verkkopresenssin luomisen näkökulmasta.
Mika olen samaa mieltä kanssasi, tuo toisten aiheiden nappaaminen puheenaiheiksi omaan palveluun on uutta, ja voi vain ihailla sitä miten iltapäivälehdet sen tekevät. Siellä puheenaiheistaminen osataan.
Liittyen tähän pieneen selvitykseen, Twitterissä @mrahkonen pohti sitäkin, että toisen lehden nostamasta aiheesta kestelun synnyttämisessä ollaan jo aika lähellä uutisaggregoinnin ideaa. Hänestä on kiinnostavaa, että samat talot, joiden johto paheksuu / pelkää uutisaggregointia, aggregoivat tällä tavalla keskustelua itselleen.
Mika olen samaa mieltä kanssasi, tuo toisten aiheiden nappaaminen puheenaiheiksi omaan palveluun on uutta, ja voi vain ihailla sitä miten iltapäivälehdet sen tekevät. Siellä puheenaiheistaminen osataan.
Liittyen tähän pieneen selvitykseen, Twitterissä @mrahkonen pohti sitäkin, että toisen lehden nostamasta aiheesta kestelun synnyttämisessä ollaan jo aika lähellä uutisaggregoinnin ideaa. Hänestä on kiinnostavaa, että samat talot, joiden johto paheksuu / pelkää uutisaggregointia, aggregoivat tällä tavalla keskustelua itselleen.